tirsdag 10. februar 2015

Dagens rapport fra Kakekrigen og kjempegode Profiteroles

fmj_profiteroles04
Foto: Franciska Munck-Johansen

I går var oppgaven å lage "Noe som oser av Paris". 

Når jeg tenker på Profiteroles, så er Eiffeltårnet, Seinen og små koselige kaféer ikke langt unna. Det var derfor et enkelt valg for meg. Jeg var godt fornøyd med selve kakene, og dommerne likte heldigvis smaken veldig godt. Men dessverre rakk jeg ikke å lage det store, fine, tette tårnet jeg hadde sett for meg!

Ha, ha, ha, jeg var helt sikker på at det var jeg som skulle få tidsstraff! For denne dagen var jeg virkelig ikke stolt av det jeg hadde å presentere! Heldigvis vektla de smaken mer enn presentasjonen og de valgte å ikke dele ut en tidsstraf. Hurra! (Vi har dårlig nok tid fra før!)

Vi får håpe det går bedre i dag! Da skal alle bake det samme etter Lars Lians oppskrift! Hjelp! Ingen enkel oppgave det heller! :-)

Profiteroles 

Profiteroles er typisk fransk og har eksistert helt siden 1700-tallet. Det vanligste er å servere dem enten med vispet krem, vaniljekrem eller vaniljeis. Følger du oppskriften, er de enkle å lage og de smaker utrolig godt.

Profiteroles:
115 g smør
en klype salt
2,4 dl vann
150 g mel
4 egg (mellomstore)

Sjokolade ganache
250 g mørk sjokolade
50 g usaltet smør
5 ts akaciehonning
3 ts kremfløte

Krem
3 dl kremfløte
1 ts frø fra vaniljestang eller 1ts vaniljesukker

2 ss melis

Litt melis til pynt

Sett ovnen på 210 grader varmluft eller 200 grader uten varmluft.

Smelt smøret i en mellomstor kasserolle.
Tilsett salt og vann og varm opp på middels varme.

Ta kasserollen av varmen og tilsett all melet.

Sett kasserollen tilbake på varmen og rør godt og raskt med en treskje
(i 3 - 5 minutter) til massen former seg til en ball, og den har fått en glatt overflate. Reduser evt. varmen litt underveis. Det er viktig å røre godt for å få riktig konsistens.

Ha massen i en røreskål. La massen avkjøle seg litt. Den trenger bare å bli så kald at ikke eggene stivner når de blir tilsatt.

Tilsett egg ett om gangen og pisk/rør godt med røremaskinen for hver gang.

Ha massen i en sprøytepose med rund tip ca. 12 mm.

Sprøyt små baller, ca. 2,5 cm i diameter og høyde. La det være minst 3 cm mellom hver ball. Ha litt vann på fingertuppene og press forsiktig ned spissene på ballene.

Tips:
Sprøyt evt. litt vann lett over med en sprøyteflaske. Det gjør at det dannes mer damp, som gjør at de lettere puffer opp.

Stekes ved 210 grader varmluft midt i ovnen i 20 - 25 minutter eller til de er gylne. Det er viktig at de stekes nok, ellers vil de falle sammen. Men ikke stek dem for lenge heller, da kan de bli tørre.

Når profiterolene er ferdig stekt, tas de ut av ovnen og flyttes over på en rist. Stikk et hull i hver bunn med en tannstikker eller lignende, og snu dem opp ned, slik at dampen slippes ut. La dem avkjøle.

Lag sjokoladeganachen. Start med å skjære sjokoladen og smøret i mindre biter. Smelt alle ingrediensene til sjokoladeganachen i en kasserolle.
Rør til du får en blank og fin masse.
La massen avkjøle litt mens du pisker kremen.

Pisk kremen nesten stiv, ha i melis og vanilje og pisk ferdig.
Fyll i sprøytepose og fyll kremen i de avkjølte vannbakels.
Dryss over litt melis.

Dypp hver vannbakels i sjokoladeganache, og sett dem til tørk på en rist.


Server.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...